چه عواملی در دوام آسفالت موثر است ؟

چگونه می‌توان آسفالتی داشت که بیشتر از ۲۰ سال دوام بیاورد ؟

آسفالت یکی از انواع روش ها برای عایق بندی و یا پوشش معابر و جاده ها است و بهترین نوع پوشش برای معابر و جاده ها به حساب می آید بنا بر این انتخاب نوع آسفالتی که برای پوشاندن محل مورد نظر و یا عایق کردن سطح مورد استفاده قرار میگیرد نیز امری بسیار مهم است البته انتخاب نوع آسفالت برای آسفالت کردن معابر و جاده ها کاری بسیار راحت است ولی اگر هزینه و دوام را مورد نظر قرار بدهیم و مقاومت و دوام این لایه پوشش برای ما مهم باشد و در پروژه ای بسیار بزرگ و حساس بخواهیم از این لایه استفاده کنیم انتخاب بسیار سخت می‌شود و لازم است بسیاری از شرایط را برای انتخاب نوع آسفالت مورد بررسی قرار دهیم .

برخی از شرکت‌های آمریکایی که در زمینه ساخت راه ها و معابر و خیابان ها و آسفالت کردن آن‌ها کار میکنند بدنبال این هستند که بتوانند آسفالتی انتخاب کنند که از هر نظر به خصوص مالی و کیفی بهینه باشد به همین دلیل آسفالت ها و انواع آن را مورد بررسی قرار میدهند تا علاوه بر این که بتوانند استاندارد‌های لازم از نظر کیفی را کسب کنند بتوانند با هزینه ای بهینه بهترین نوع آسفالت را ارائه کنند . آسفالت کردن خیابان بسیار مهم و حساس است و اصلا با آسفالت کردن درب منزل قابل مقایسه نیست . این که در برابر بارن و یخبندان و همچنین برف و سیل و ترافیک و … مقاومت و دوام داشته باشد و بدون این که نشست کند و یا بشکند و شسته شود تا سالهای سال دوام بیاورد و کار کند .
همچنین این مهم است که از آسفالت خیابان به خوبی محافظت شود.

سه امر اساسی برای داشتن یک آسفالت درجه یک مهم است :

  • طراحی مناسب
  • استفاده از مصالح و مواد مرغوب و با کیفیت
  • اجرای زیر سازی مقاوم و نظارت بر اجرای عمل آسفالت کاری

طراحی مناسب چگونه اثرگذار است ؟

اگر طراحی یک خیابان درست باشد و نیازی به کندن و اصلاح نداشته باشد یک آسفالت خوب می‌تواند تا بیشتر از 20 سالدوام بیاورد و بدون مشکل باشد . در این امر زیر سازی بسیار مهم است و می‌توان گفت اهمیت اصلی را دارد چرا که ممکن است شما بهترین آسفالت را استفاده کنید ولی به علت زیر سازی نا مناسب پس از یک سال نشست کرده و جاده بشکند و یا در طی سیل یا باران و یخبندان شسته شود و از بین برود .

زیر سازی خیابان را با مواد جامو و سخت سنگی آغاز میکنند و بعد از ریختن خاک روی آن‌ها بسیار کوبیده می‌شود تا محکم شود همچنین در برخی از روش ها از کود‌های حیوانی و چربی‌های حیوانات برای چسبنده کردن آن‌ها استفاده می‌شود عمل زیر سلزی باید به شکلی انجام شود که گیاهی در آن نروید و یا جانوری قادر به کندن آن نباشد همچنین نباید کنده شود تا در هنگام تصادف ها جاده بتواند به شکل اول خود باقی بماند .
در صورتی که عملیات زیر سازی را سرسری بگیریم نمی‌توانیم از جاده انتظار دوام زیاد داشته باشیم .

یکی از مراحل مهم کشیدن جاده آسفالت روکش کردن است :

به خاطر داشته باشید چیزی که میبینیم تنها یک لایه روکش برای محافظت و زیبایی آسفالت در خیابان ها است که قطر آن چیز در حدود ۵۰ میلیمتر می‌شود که از نوع آسفالت گرم است . برای بیشتر کردن دوام آسفالت اصلی لایه ای در حدود 40 تا ۵۰ میلیمتری به لایه‌های رویی و سطحی خیابان اختصاص میدهند . همینطور زه کشی یکی از مراحلی است که انجام آن تاثیر به سزایی در دوام جاده دارد .

زه کشی :

در هنگام بارش باران و یا برف و ذوب شدن برف آب ناشی از آن از کنار جاده شروع به حرکت میکند که ممکن است بسیار خطرناک باشد که برای این منظور لازم است عمل زه کشی صورت گیرد .
این عمل در جاده‌های خارج شهری الزامی است .
در عمل شیب گذاری ، گذاشتن شیب یک چهارم اینچ در هر ۵/۳۰ معمولی است.
(۲ سانتی متر متر برای هر یک متر عرض)
زه کشی در جاده‌های زیر زمینی الزامی نیست و موردی ندارد .

همچنین موارد زیر می‌تواند برای دستیابی به یک آسفالت خوب مفید باشد :

  • شناختن مناطقی که سست هستند .
  • اطمینان از عدم نشست زمین .
  • حتما باید اطمینان حاصل کنید منطقه آهکی نباشد .
  • سنگ‌های استفاده شده در آسفالت به گونه ای هماهنگ باشند .
  • در لایه‌های زیرین آسفالت از سموم گیاه کش استفاده شود .
  • استفاده از ماشین غلتک برای مسطح سازی و زیر سازی لازم و اجباری است .
  • از افتادن موج روی سطح جلوگیری کنید و مطمعا شوید سطح بسیار صاف است .
  • مصالح آهکی بهترین نوع مصالح برای به کار گیری در مخلوط آسفالت هستند .
  • در مناطقی که ترافیک و یا فشار زیاد است بهتر است در زیر سازی از بتن استفاده شود .
  • مثل ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس واحد و ترمینالهای مسافر بری .

امیدواریم این مقاله مورد تایید شما قرار گرفته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *