اجزای تشکیل دهنده ایزوگام ۲ لایه ی نمدی به‌کاررفته است که خاصیت ضد رطوبتی دارد.

در لایه رویی ایزوگام از منسوجات پلی استر سوزنی و در لایه زیرین آن تیشو قرار دارد که یکی از مهمترین لایه‎های تشکیل دهنده ایزوگام می‎باشد.
در طبقه بندی واژه‎های عایق کاری تیشو یک فلت از الیاف شیشه معدنی می‎باشد که معمولاً این فلت با نخ‎های تولیدی از شیشه ادغام شده و باعث مستحکم تر شدن و افزایش مقاومت کششی آن می‎شود عمل پیوند فلت الیاف با نخ شیشه با به‌کارگیری رزین‎های فنول،ملامین و یا پلی وینیل انجام می‎شود. برای تولیدکنندگان عایق رطوبتی مقادیر کشش عرضی و طولی و وزن تیشو از درجه اهمیت زیادی برخوردار است.
در نهایت این دولایه وارد سینی حامل قیر مذاب شده و توسط قیر پوشانده می‎شود همچنین در مرحله بعد با مواد پلیمری اشباع می‎شوند و برای جلوگیری از چسبندگی هر دو طرف ایزوگام تولیدی یک لایه بسیار نازک از پلاستیک روی آن کشیده می‎شود تا هنگام نصب ایزوگام نیاز به حرارت زیاد نباشد همچنین لایه رویی با فویل آلومینیوم که برای بازتاب نور خورشید تعبیه شده است کشیده می‎شود.

استانداردهای فلت الیاف شیشه(تیشو)

  1. تیشو باید مطابق با مشخصات استاندارد ۳۸۹۱ سازمان ملی استاندارد تولید شده باشد.
  2. تیشوی تولیدی باید دارای سطحی و ضخامتی یکنواخت باشد.
  3. تیشو با حداقل مقاومت کششی طولی ۱۵ کیلوگرم بر ۵۰ میلیمتر و همچنین حداقل مقاومت کششی عرضی ۲ کیلوگرم بر ۵۰ میلیمتر و وزن ۵۰ گرم استاندارد می‎باشد به طور مثال اگر یک تیشو با ۶۶ نخ و وزن ۵۰ گرم تولید شده باشد این محصول از نظر مقاومت کششی استاندارد‎های تولیدی را پاس نمی‎کند.
  4. فلت الیاف باید با مواد شیمیایی (رزین) آغشته و پس از مرحله حرارت دهی یکنواخت باشد.
  5. دستگاه اندازه گیری جرم میزان سطح تیشو را ۲۰ گرم بر متر مربع تشخیص دهد.
  6. روی سطح خارجی تیشو نباید هیچگونه خرده شیشه معدنی یا نخ گوله شده شیشه ای دیده شود.
  7. حداقل فاصله نخ‎های تقویت کننده(نخ شیشه) ۱۵ میلیمتر باشد.
  8. هنگام باز نمودن رول‎ها در شرکت‎های تولید ایزوگام تیشو نباید نم داشته باشد و لایه‎های آن به هم چسبیده نباشد.
  9. لبه‎های فلت باید صاف و بدون هیچ گونه چین خوردگی باشد.
    نکته آخر: قیمت ایزوگام تولیدی با تیشوی مرغوب و استاندارد بالاتر از نوع غیر استاندارد آن می‎باشد حال آنکه بعضی از شرکت‎ها از تیشوی وارداتی از چین استفاده می‎کنند که اصلا کیفیت مطلوبی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *