چگونه قیرگونی می کنند ؟

برای محافظت از سقف پشت بام ها و درز گیری و برای جلوگیری از نفوذ آب و مواد دیگر لایه ای بر روی آن نقطه می کشند این لایه می تواند ایزوگام باشد یا بتن و سیمان یا قیر وگونی. هر کدام از موارد گفته شده روش خاص خود را برای پیاده سازی دارند که به طور مفصل برایشان توضیح آمده است .

ما در این مقاله سعی داریم مراحل اجرای قیرگونی را برای شما توضیح دهیم . قیرگونی را می توان نوعی از ایزوگام دانست زیرا مواد تشکیل دهنده ی آن در ایزوگام وجود دارد ولی ایزوگام به دصورت پالایشگاهی تولید می‌شود ولی قیرگونی را در محل اجرا می کنند . برای آشنایی بیشتر در باره ی قیرگونی تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

نحوه اجرای قیرگونی

قیرگونی چیست ؟

قیرگونی نوعی عایق رطوبتی است که بر روی سقف پشت بام ها استفاده می شود . در قیرگونی همانطور که از نامش پیداست ما از قیرگونی استفاده می کنیم به این ترتیب که یک لایه قیر میریزیم بعد یک لایه گونی روی آن قرار می دهیم وسپس دوباره یک لایه قیر روی آن می کشیم.

مراحل اجرای قیرگونی

  1. حتما قبل از اجرای قیرگونی سقف را با سیمان به طور کامل بپوشانید به گونه ای که سیمان تر ک بر ندارد و قیرگونی به طور کامل به سطح بچسبد و تمام درزها پوشانده شود .
  2. در این مرحله باید بر روی سیمان قیر را با دمای حداکثر 180 چسباند توجه کنید که تمام قسمت‌های سیمان شده به طور کامل پوشانده شود که بعدا آب و مواد دیگر از آن نفوذ نکند و وارد ساختمان نشود .
  3. در این مرحله با یک گونی درجه 1 روی قیر را بپوشانید تمام چین خوردگی ها و راد درست کنید دقت کنید که گونی در هنگام پهن شدن دچاره پارگی و در رفتگی نشود.
  4. در این مرحله با مخلوط کردن قیر نرم با قیر سفت یک لایه ی دیگر قیر بر روی گونی می کشیم توجه کنید در این مرحله گونی پاره نشود همچنین قیر بر روی تمام سطح پوشانده شود و جایی خالی نماند . تا این مرحله تقریبا به طور کامل پشت بام را عایق بندی کرده ایم.
  5. در این مرحله برای اینکه تمام راه نفوذ آب بسته شود مرحله قیرگونی را به صورت معکوس انجام می دهیم دقت کنید که اگر می خواهید از قیرگونی برای عایق بندی استفاده کنید حتما توان تحمل ساختمان را بررسی کنید که آیا می تواند این وزن را تحمل کند یا نه.
  6. در مرحله آخر دوباره بر روی گونی یک لایه قیر می کشیم توجه کنید که تمام نکاتی که برای مرحله قبل داشتیم را هم باید دراین مرحله رعایت کنیم تا قیرگونی به بهترین شکل ممکن نصب گردد .
  7. در این مرحله باید که قیرگونی تست شود که آیا به خوبی جلوی نفوذ آب را می‌گیرد یا اینکه آب از آن نفوذ می کند برای این کار باید 24 ساعت بعد عمل آب گیری را انجام داد اگر آب نفوذ کرد دوباره باید محل نفوذ آب را با یک لایه قیرگونی دوباره بپوشانید.

چند نکته در رابطه با قیرگونی

دقت کنید که برای سقف سرویس‌های بهداشتی حداقل ضخامت قیرگونی باید 30 سانتی متر باشد .

قیرگونی را نباید در هوای سرد انجام داد چون سردی هوا موجب سرد شدن زود هنگام قیر می شود و باعث می شود که قیر به طور کامل به سقف نچسبد.

همچنین دقت کنید سطحی که می خواهید قیرگونی کنید خشک بوده باشد تا رطوبتی در زیر قیرگونی باقی نماند.

توجه کنید که در مراحل ابتدایی از قیر سفت استفاده نکنید حداقل میزان قیر برای اندود کردن یک متر مربع گونی 2500 گرم است که باید مقدار ان رعایت شود.

در مرحله ی آخر قیرگونی و بعد از تست بهتر است که قیرگونی را با یک لایه سیمان به طور کامل پوشاند تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کرد .

توجه کنید که انجام قیرگونی باید توسط افراد مجرب انجام شود ودر صورتی که تا حالا این کار را انجام نداده اید از انجام دادن این کار به صورت شخصی بپرهیزید که بسیار کار خطرناکی است و می تواند باعث خسارات غیر قابل بازگشتی به فرد شود .

قیمت ایزوگام

قیمت ایزوگام نسبت به لایه‌های به کار رفته در آن متفاوت است به تبع هر چه لایه ایزوگام بیشتر شود قیمت ایزوگام نیز بیشتر می شود . قیمت ایزوگام به صورت متری تعیین می شود که قیمت آن هر سال با سال دیگر به علت تورم فرق دارد . ایزوگام دارای سه نوع تک لایه ، دو لایه ، وسه لایه می‌باشد که این لایه‌ها با توجه به تعداد لایه‌های قیرگونی به کار رفته در آن تعیین می شود . هر چه تعداد لایه ی به ار رفته در ایزوگام بیشتر باشد ضخامت ان بیشتر و نفوذ پذیری آن کم تر می شود و وزن آن سنگین تر می شود .

مزایا و معایب استفاده از قیرگونی

مزایا

از جمله مزایای قیر و گونی می توان به اجرای راحت تر ، استفاده برای شکستگی ها و بریدگی ها و همچنین نیاز نداشتن به وسایل خیلی خاص اشاره کرد.

معایب

قیرگونی کردن علاوه بر مزایایی که برای جلوگیری از نفوذ آب دارد دارای معایبی نیز هست از جمله این موارد می توان به خطرناک بودن کار با قیر داغ اشاره کرد همچنین دارای آلودگی بسیاری در هنگام نصب است و پس از چند سال به خاطر گونی به کار رفته در آن شروع به پوسیدگی می کند و همچنین هر ده سال باید ترمیم یا تعویض گردد و در آخر در صورت نشست ساختمان باعث پارگی قیرگونی می شود.

جمع بندی کلی

یکی از راه‌های پوشاندن سقف استفاده از قیر و گونی است. در این روش از قیر داغ و گونی و سیمان استفاده می شود . ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نحوه نصب قیرگونی آشنا کنیم تا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و در صورتی که می‌خواهید از این روش استفاده کنید با آن به طور کامل اشنایی پیدا کنید . دقت کنید که این کار خطرناکی است وبه جز افراد ماهر فرد دیگری نباید نسبت به انجام این کار اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *