همانطور که در بازار عایق‌های متنوعی برای حفاظت از هر یک ازسازه‌ها در برابر سرما یا گرما وجود دارد، ایزوگام به عنوان عایقی برای پشت بام ها این روزها گوی سبقت را ازدیگر عایق ها ربوده است، زیرا که امروزه حفاظت از ساختمانها در برابر سرما و برف و باران یکی از اصلی ترین دغدغه‌های افراد است.به همین خاطر در این مطلب قصد داریم شما را با انواع ایزوگام آشنا کنبم و در انتخاب ایزوگام مناسب یاری تان دهیم.

آشنایی با انواع ایزوگام

این روزها با وجود ایزوگام‌های متنوعی که در بازار وجود دارد، دسته بندی برای ایزوگام‌ها کار دشواری است. با این حال اساسا ایزوگام‌ها را بر اساس لایه‌های به کار رفته در آن ها، ماده ی اصلی تشکیل دهنده و روکشی که برایشان استفاده شده، به دو دسته تقسیم می کنند.

انواع ایزوگام بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده

ایزوگام پلیمری

قیر خالص ۶۰ یا ۷۰ درصد ماده اصلی این نوع ایزوگام است، این نوع قیر خالص از تقطیر نفت خام در پالایشگاه بدست می آید.به طور کلی مواد تشکیل دهنده ی  ایزوگام پلیمری علاوه بر قیر خالص ۶۰ یا ۷۰ درصد، تیشو، پلی آستر، لایه آلومینیوم، پودر تالک، پلی اتیلن، مواد APP و پوشال گونی پلاستیکی است. روش ترکیب و ساخت آن هم بدین گونه است که همه مواد ذکر شده در بالا توسط دستگاه ساخت پلیمر با یکدیگر مخلوط می شوند و سپس پخته می شوند، ماده ای که در انتها به دست می آید همان شیره ایزوگام یا به عبارتی مایع پلیمر است،درآخر ماده ی به دست آمده طی عملیاتی تبدیل به ایزوگام می شود.

ایزوگام دمیده

همانطور که از نام این ایزوگام پیداست، قیر دمیده شده ماده اصلی تشکیل دهنده آن است. قیر دمیده شده از دمیده شدن هوا به مازوت یا نفت کوره ای حاصل می شود، نکته قابل توجه این است که این نوع ایزوگام در مقایسه با ایزوگام پلیمری کیفیت کم تر و همینطور عمر کوتاه تری دارد.

دلیل این کیفیت پایین هم استفاده از قیر دمیده شده در آن است، زیرا این نوع قیر در مقایسه با قیر خالص دارای درجه نرمی بیشتر، درجه نفوذ پایین تر و حساسیت کمتر نسبت به تغییر دما است.
این نوع ایزوگام به دلیل کیفیت کمتر برای ساخت باتری اتومبیل، ورق‌های پوشش بام و اندودکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ایزوگام بر اساس روکش

ایزوگام با روکش آلومینیومی

با توجه به آلومینیومی بودن روکش، مناسب ترین نوع ایزوگام برای حفاظت پشت بام ها در مقابل تابش مستقیم آفتاب، نوع آلومینیومی آن است.

 ایزوگام بدون روکش آلومینیوم

این نوع ایزوگام به دلیل نداشتن روکش، بیشتر به عنوان عایق رطوبتی استفاده می شود، مانند: پی ها و سرویس‌های بهداشتی.

ایزوگام با روکش سنگریزه

این ایزوگام بیشتر جنبه تزیینی دارد و در مکان هایی که تردد زیاد است استفاده می شود، به دلیل رنگی بودن سنگ ریزه هایی که روی آن وجود دارد، زیبایی  خاصی را به وجود می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *