آسفالت به صورت کلی به سه دسته آسفالت گرم و سرد و حفاظتی تقسیم می‌شود که به صورت مختصر در مورد هر کدام توضیح میدهیم . در ابتدا باید بدانیم آسفالت به ماده ای گفته می‌شود که سیاه رنگ و چسبناک بوده و به علت چسبندگی زیادی که دارد عایق خوبی برای رطوبت نیز هست . این ماده شبه جامد ترکیبی از مخلوط شن و ماسه و ماده سیاه رنگ به نام قیر است که در ساخت جاده ها عایق پشت بام ها زیر سازی ها و باند فرودگاه ها کاربرد دارد . آسفالت به صورت کلی از هیدروکربن‌ها و منتجات آن‌ها تشکیل می‌شود و به صورت کامل در کربن دی‌ سولفید حل می‌شود.

 الف ) آسفالت گرم

آسفالت گرم به آن دسته از آسفالت ها گفته می‌شود که به صورت گرم با قیر ترکیب می‌شوند و به صورت گرم نیز در سطح پخش شده و متراکم میگردند .  آسفالت گرم مخلوطی چندین ماده مختلف از جمله مصالح سنگی مثل شن و ماده اصلی یعنی قیر است که بر اساس نوع قیر مصرفی در دمایی مابین ۱۰۵ تا ۱۶۳ درجه سانتیگراد در کارخانه ساخته می‌شود و برای کشیده شدن روی محدوده مورد نظر فرستاده می‌شود . این ماده به صورت خمیری داغ روی ناحیه کشیده می‌شود و با دستگاه‌های مخصوصی کوبیده و فشده می‌شوند .
پس از سرد شدن به شکل جامد و بسیار مقاوم در میایند . 

در کف خیابان ها و فرودگاه ها و بسیاری از پشت بام ها از این نوع آسفالت استفاده می‌شود .
 در بین انواع آسفالت‌های گرم ، برترین نوع از نظر مقاومت و دوام ، بتن آسفالتی است .
بتن آسفالتی از مخلوط کردن سنگ‌های مرغوب و شکسته شده و قیر خالص بدست می آید .
بتن آسفالتی درتمامی کاربرد ها مثل روسازی راه ها و باند فرودگاه ها کاربرد دارد و در برابر شرایط مختلف و سخت جوی و یا ترافیک بسیار با دوام است . همچنین در قسمت‌های ایستگاه خطوط اتوبوس واحد ها از این لایه پوشش استفاده میکنند . 

این نوع از آسفالت به چند قسمت تقسیم می‌شود :

  • آسفالت رویه
  • آسفالت آستر
  • اساس قیری
  • ماسه آسفالت

آسفالت رویه (توپکا)

  آسفالت رویه آخرین لایه ای است که در روی تمام آنچه برای آسفالت کردن یک ناحیه انجام شده است قرار میگیرد و ما آن را میبینیم . این لایه به صورت مستقیم با هوا و با عوامل جوی در ارتباط است . ما پایمان را روی این لایه میگذاریم و همچنین بار ها و اتوموبیل ها و ترافیک ها روی این لایه قرار می‌گیرند . طبیعی است این لایه از اهمیت فراوانی برخوردار است و علاوه بر این که باید زیبا و صاف باشد باید در برابر بارندگی ها و سیل و برف و سرما و یخبندان بتواند مقاومت از خودش نشان دهد و شسته نشود و یا نشکند .

این لایه دارای قیر بیشتر نسبت به سایر لایه‌ها است .
حداکثر اندازه سنگ‌های مورد استفاده در آن باید در محدوده ای ما بین ۵/۹ تا ۱۹ میلیمتر باشد .

لایه آسفالت آستر

 این لایه حساس ما بین لایه رویه و لایه‌های زیرین آسفالتی و یا مابین لایه اصلی و لایه رویه قرار میگیرد . در صورتی که ترافیک بسیار سنگینی در محل ایجاد شود آسفالت باید توان مقاومت در برابر آن را داشته باشد . مثلا در بندر گاه ها و یا ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس و ترمینال ها باید از سنگ هایی که در برابر فشار‌های زیاد تغییر شکل نمیدهند و از مقاومت بیشتری در برابر شکسته شدن و خرد شدن و یا حل شدن و تغییر حجم دارند برای این لایه استفاده کنیم .
اندازه سنگ‌های خرد شده برای استفاده در این لایه بین ۱۹ تا ۵/۳۷ میلیمتر است.

 اساس قیری

 اولین قشر رو سازی بعد از انجام گرفتن تمامی مراحل زیر سازی این مرحله یعنی اساس قیری است . دانه‌های سنگ مورد استفاده در این لایه بسیار بزرگ تر هستند که در این مرحله سنگ ریزه‌های مورد استفاده باید در ابعادی ما بین ۵۰ میلیمتر تا حدود ۷۵ میلیمتر داشته باشند . استفاده از این لایه در شرایط جوی خاص مانند مناطقی با یخبندان و بارش‌های شدید و سیل توصیه می‌شود و در دیگر شرایط لازم نیست .

ماسه آسفالت

ماسه آسفالت به مخلوط ماسه شکسته و یا ماسه طبیعی شسته شده با قیر خالص گفته می‌شود .
این ترکیب را می‌توان در لایه‌های با ضخامت بیشتر از 15 میلیمتر پخش کرد .
کاربرد اصلی این لایه مسطح سازی لایه‌های آسفالت قدیمی است

ب ) آسفالت حفاظتی

آسفالت حفاظتی همان ترکیب سنگ‌های خرد شده با قیر است که در این نوع از آسفالت اندازه سنگ ها بسیار کوچک تر است و هدف از ساخت این آسفالت حفاظت از محدوده مورد نظز است . کاربرد‌های این نوع آسفالت در پشت بام ها برای حفاظت و به عنوان روکش برای ایزوگام برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن است و یا معابری است که فشار در آن‌ها کمتر است . مقاومت این نوع آسفالت زیاد نیست و از قیر زیادی برخوردار است .
همچنین ضخامت آسفالت حغاظتی معمولاً
۲٫۵سانتی‌متر است.

انواع آسفالت‌های حفاظتی به شرح زیر است :

  • آسفالت حفاظتی از نوع یک لایه  single surface Treatment
  • آسفالت حفاظتی از نوع چند لایه Multiple Surface
  •  آسفالت حفاظتی سرد پیش اندود pre mix coated macadam
  • نوع پریمکت prime coat
  • نوع تک کت Tack Coat
  • نوع سیل کت ها seal coats
  • حفاظتی نوع ردمیکس Road Mix

ج ) آسفالت سرد 

آسفالت سرد که با اصطلاح (Cold Mix) شناخته می‌شوند همانند آسفالت گرم از مصالح سنگی خرد شده و قیر خالص بدست می آید و تفاوت آن با آسفالت گرم در این است که در آسفالت سرد این مواد در دمای محیط باهم مخلوط می‌شوند و پس از کوبیده شدن در دمای عادی محیط سفت می‌شوند و حالت جامد می‌گیرند . یکی از خوبی‌های استفاده از آسفالت سرد به جای گرم این است که شما می‌توانید در مصافت بسیار زیادی این آسفالت را حمل کنید و سپس آن را روی ناحیه پخش کنید و آن را فشرده کنید و بکوبید بدون آن که خراب شود و یا دیگر قابل استفاده نباشد . لازم به ذکر است کاربرد این نوع آسفالت در ساختن راه‌ها و تعمیر و نگهداری روسازی‌ها و همچنین در کف‌سازی سالن ها و مکانهای ورزشی است.

۲ نظر در مورد «آشنایی با انواع آسفالت و کاربردهای هر کدام از آن‌ها»

  • ناصردهقانی می‌گوید:

    سلام ؛ماده ای پودر باقابلیت کاربرد درایزوگام که تا۳۵ درصدمیتواند جایگزین قیرشده واستحکام کششی قیر رابالا برده وایزوگام رادربرابر عوامل محیطی مقاوم میکند//با قیمت حدود یک سوم قیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *