کنترل کیفیت سیستمی است که هدف از آن رسیدن به یک سطح مطلوب و حداکثری از کیفیت محصول یا کیفیت انجام کار با برنامه ریزی دقیق، استفاده از ماشین‌آلات مناسب و نظارت و بازبینی است که امروزه در بیشتر صنایع اجرا می‌شود و به مجموعه آزمایشاتی که در این راه انجام میگیرد آزمون‌های کنترل کیفیت میگویند. عایق‌های رطوبتی و ایزوگام‌ها نیز از این روند مستثنی نیستند و توسط مهندسین ماهر و دستگاه‌های دقیق در آزمایش گاه‌های پیشرفته مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا به بهترین کیفیت برسند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت

به تمامی مجموعه آزمایشاتی که در محیط آزمایشگاه و یا کارخانه بر روی محصولات به منظور تنظیم و کنترل کیفیت یک محصول انجام می‌گیرد آزمایشات کنترل کیفیت گفته می‌شود. در اینجا آزمایشات کنترل کیفیت در مورد ایزوگام را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم چه ملاک‌هایی برای ما مهم است و همچنین چه ویژگی هایی را مورد آزمایش قرار میدهیم.

کنترل کیفیت ایزوگام در تولید

عایق‌های رطوبتی کاربرد‌های بسیار زیادی دارند و یکی از مهم ترین المان هایی میباشند که برای ساختن یک سازه خوب و کارآمد بسیار مورد اهمیت هستند. حمام ها و دستشویی ها و پشت بام و گاهی دیوار ها باید در برابر نفوذ رطوبت کاملا عایق باشند و در صورتی که کیفیت عایق رطوبتی خوب نباشد مشکلات زیادی برای ساختمان پدید میآید. پس باید در ساخت ایزوگام‌ها بسیار با دقت و با کیفیت عمل کرد. آزمایشات زیادی بر روی ایزوگام انجام میگیرد مثل نقطه نرمی قیر، مقاومت کششی، پایداری حرارتی در گرما، پایداری حرارتی در سرما و فرسودگی حرارتی در هوا، که همگی اینها در جدول هایی مانند جدول بالا برای اطلاع مشتری ها ارائه میگردند.

همچنین علاوه بر این آزمایشات، آزمایش‌های زیاد دیگری نیز بر روی قیر انجام میگیرد مانند آزمایش درجه نفوذ قیر، آزمایش نقطه نرمی قیر، آزمایش کشش انگمی قیر، آزمون کندروانی قیر، آزمایش افت وزنی قیر پس از استفاده، درجه نقطه اشتعال قبر و آزمایش برای تعیین وزن مخصوص قیر.

طبق تعریف کیفیت به صورت کلی کیفیت به سه عامل تضمین کیفیت و کنترل کیفیت و بهبود کیفیت بستگی دارد و این سه عامل باهم مفهومی به عنوان کیفیت را میسازند. در این تعریف تضمین کیفیت در تولید ایزوگام وظیفه تنظیم روش ها و دستورالعمل‌های حصول یک محصول درجه 1 را بر عهده دارد و باعث ارتباط بهینه بین تمامی فرایند ها و تنظیم روابط آن‌ها با یکدیگر میباشد. همچنین کنترل کیفیت با بررسی نقاط ضعف و قوت و همچنین بررسی مداوم وظیفه دارد تا کیفیت مطلوب محصول را تداوم ببخشد. وظیفه تیم بهبود کیفیت نیز بررسی نقاظ ضعف و رفع آن‌ها برای حاصل شدن محصولی با کیفیت تر و با دوام تر است.

آزمایش‌های کنترل کیفیت ایزوگام چه ویژگی هایی را بررسی میکنند ؟

  1. درصد افزایش طول نسبی ( مقاومت کششی )
  2. مقاومت پارگی ایزوگام در برابر کشیده شدن
  3. میزان جذب آب ( نفوذ پذیری آب )
  4. مقاومت ایزوگام در برابر اشعه UV
  5. فرسودگی ایزوگام در برابر هوا
  6. فرسودگی ایزوگام در برابر تابش نور خورشید
  7. مقاومت در برابر شکسته شدن در سرما ( در زمستان و در برابر یخبندان )
  8. وزن ایزوگام در هر متر مربع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *