ایزوگام و کاربردهای آن :یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه‌ها و ساختمان ها به چشم میخورد مشکل نم و رطوبت است که گاهی اوقات خسارات جدی را به ساختمان وارد میکند.

یکی از راهکارهای مقابله به آن عایق‌کاری رطوبتی است. در ایران قبلا از ایزوگام میگویند داده است که از این عایق ها در اکثر مراحل ساخت استفاده می‌شود.

ایزوگام پوشش مقاومی از قیر و الیاف مصنوعی است. که با اعمال گرما و حرارت به سطح موردنظر چسبانده می‌شود و از نفوذ آب و رطوبت به لایه زیرین خود جلوگیری میکند.

این فناوری در راستای ایمن سازی ساختمان ها در برابر نم و رطوبت حاصل از بارش‌های فصلی است.

ایزوگام فویل دار روی پشت بام

کاربردهای ایزوگام

ایزوگام پوشش مقاومی از منسوجات مصنوعی است.امروزه ایزوگام‌های مختلفی ساخته‌شده اند که هرکدام داراری خصوصیات ویژه خود هستند و کاربردهای متفاوتی دارند برای مثال از ایزوگام‌های فویل دار برای عایق سازی پشت بام استفاده می‌شود اما همانطور که قبلا در مورد آن صحبت شد ایزوگام‌ها علاوه بر عایق کاری پشت بام در اکثر مراحل ساخت استفاده می‌شوند.

موارد کاربرد ایزوگام:

  1. سقف و پشت بام ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی
  2. پی ساختمان و فوندانسیون‌های در تماس با رطوبت
  3. استخرهای شنا و استخرهای پرورش ماهی و کشاورزی
  4. مراکز آبی و تفریحی
  5. مخازن آب و مخازن غیر نفتی
  6. سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها
  7. پایه ستون
  8. سازه‌ها و تاسیسات دریایی
  9. باند فرودگاهها
  10. عایق کاری پل‌ها

انواع ایزوگام

ایزوگام پلیمری با استفاده از قیر خالص 60-70

عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر خالص 60-70 بوده و دارای کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با ایزوگام دمیده است

ایزوگام قیر دمیده است و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین تر و عمر کمتری دارد.

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام:

از گذشته تا به امروز با وجود پیشرفت‌های زیاد در صنعت عایق کاری هنوز هم بسیاری از افراد از قیرگونی به عنوان عایق‌های رطوبتی برای پشت بام ها و کف سرویس‌های بهداشتی و حمام استفاده می کنند. حال سوال اینجاست آیا قیر گیونی با وجود صرفه ی اقتصادی که دارد می تواندبه خوبی ساختمان را در برابر نفوذ آب عایق نماید. ما در این قسمت به مقایسه ی ایزوگام و قیرگونی و نحوه ی عملکر این دو در برابر نم رطوبت می پردازیم.

نصب ایزوگام و قیر

نصب ایزوگام توسط یک مشعل و پرایمر ایزوگام به سادگی امکان پذیر است اما قیرگونی با مشکلات نصب برخوردار است و راه تمیزی برای عایق کاری نمی‌باشد.

مقاومت در برابر گرما و نور خورشید

عایق پشت بام همواره د رمعرض تابش نور خورشید می‌باشد. پس یکی از فاکتورهای موثر در عایق کاری سقف توجه به مقاومت نوع عایق در برابر نور خورشید می‌باشد. یکی از مشکلات قیرگونی این است که نمی تواند از خود در برابر نور خورشید مقاومت نماید و نرم می شود این در حالی است که ایزوگام مرغوب از مقاومت بالای در برابر گرما و نور خورشید برخوردار است. پس ایزوگام کاری سقف تا مدت ها از نفوذ آب به ساختمان جلوگیری می‌کند.

مقاومت به حلال

قیر نمی تواند از خود در برابر حلال ها مقاومت نماید در بسیاری از حلال‌های نفتی حل می شود.

وزن قیر

قیر از دانسیه ی بالایی برخوردار است و در مقابل ایزوگام وزن بیشتری دارد.

ضخامت قیرگونی و ایزوگام

ایزوگام از ضخامت کمتری در برابر قیر برخوردار است اما این یک ملاک خوب در ارتباط با کیفیت عایق ما نمی‌باشد. با پیشترفت علم عایق‌های رطوبتی تولید شده است که به نازکی یک لایه کاغذ می باشند و به صورت رنگ روی سطح را پوشش می دهند و در عین حال مقاومت رطوبتی بیشتری نسبت به ایزوگام دارند. پس بهتر است باور‌های قدیمی را کنار بگذارید و فقط به صرف ضخامت بشتر قیرگونی آن را برتر از ایزوگام کاری ندانید.

هزینه ی نصب ایزوگام و قیرگونی

نصب ایزوگام هزینه ی بیشتری به همراه دارد اما تا مدت ها ساختمان را از نشتی نم و رطوبت محافظت می کند. اما به شرطی که ایزوگام مرغوب باشد.

معرفی بهترین ایزوگام‌های ایران:

  • ایزوگام گام عایق
  • ایزوگام بام گستر
  • ایزوگام پلیمری
  • ایزوگام پیروز بام
  • ایزوگام دلیجان
  • ایزوگام فویل دار
  • ایزوگام شرق مشهد
  • ایزوگام سینا بام

بهترین زمان برای نصب ایزوگام :

در این بخش از مقاله به بررسی بهترین زمان ممکن برای عایق کاری به وسیله ایزوگام میپردازیم که پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین فصل نصب ایزوگام را مطالعه فرمایید.

نکات کلیدی در انتخاب ایزوگام

در اینجا 3 روش برای تشخیص ایزوگام خوب و بد معرفی می کنیم:

۱- بوی ایزوگام

ساده ترین راه تشخیص از طریق بوی ایزوگام است. در ساخت ایزوگام‌های مرغوب از پلیمر یا غیر مرغوب استفاده می شود، در صورتی که در نمونه ی نامرغوب آن پودرهای معدنی یا مواد غیر پلیمری به کار می رود، به همین خاطر است که نوع نامرغوب و تقلبی ایزوگام بویی نامطبوع و مشابه گازوییل صنعتی(مازوت) می دهد.

۲- جنس ایزوگام

دست خود را روی قسمتی از لایه ی خارجی ایزوگام که بدون پوشش است بکشید، اگر مرغوب باشد چیزی به دست تان نمی چسبد. ولی اگر نامرغوب باشد ذرات سیاه رنگ و ریزی به دست تان می چسبد.

۳- نگهداری در فریزر

یک تکه کوچک از ایزوگام را ببرید و درفریزر بگذارید، بعد ار 2 ساعت آن را بیرون آورده و تا زاویه 120 درجه با دست خم کنید. اگر ایزوگام از آنجایی که آن را خم کرده اید شکسته شد و یا حتی ترک برداشت، جنس ایزوگام خوب نیست و نامرغوب است. ولی اگر اتفاقی برایش نیفتاد یعنی ایزوگام مرغوبی است و در برابر سرما وگرما مقاوم است.

چه فصلی برای ایزوگام مناسب است؟

شاید شما هم شنیده باشید که تابستان فصل مناسبی برای ایزوگام است.اگر فصل تابستان را برای نصب ایزوگام انتخاب کرده اید، می توانید از ماندگاری و عمر ایزوگام خود مطمین باشید.

گذشته از جنس ایزوگامی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مهم ترین عاملی که در ماندگاری ایزوگام تاثیر دارد. خشک بودن و تمیز بودن سطحی است که می خواهیم ایزوگام کنیم،هرچه گرم تر و تمیزتر باشد، ایزوگام بهتر می چسبد و تبله نمی کند. (قسمت هایی که خوب نمی چسبد و هوا زیر آن می ماند)

با خواندن این توضیحات به نظر می رسد که دیگر بتوانید مرغوب یا نامرغوب بودن ایزوگام‌های موجود در بازار را تا حدودی مشخص کنید. برای اطلاع از نوع و برندهای مرغوب ایزوگام هم خواندن مقاله (ایزوگام مرغوب و باکیفت) توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *